Hvad er en god leadpris?

Det er et af de spørgsmål, vi får rigtig ofte, og vi kan allerede nu afsløre, at du ikke får det svar, du gerne vil have – men til gengæld får du et svar, du reelt kan bruge til noget.

Lad os først se på, hvad der rent faktisk er med til at afgøre, hvad du betaler for dine leads. Bagefter ser vi på, hvad det er meget vigtigere end din leadpris, og hvorfor leadprisen alene dybest set ikke er brugbar.

Prisen på en lead til f.eks. et webinar eller et nyhedsbrev afhænger af rigtig mange ting. Her får du de vigtigste:

Din landingpage eller lead-formular (Det sted hvor din målgruppe skal indtaste navn og email.) Jo bedre den konverterer – desto lavere pris. Det er en faktor mange overser.

Indholdet i dine annoncer – altså dine tekster og billeder. Selve indholdet i dine annoncer er afgørende for, om din målgruppe overhovedet ser dit indhold og bliver fanget af det, og dermed klikker på annoncen, eller om de blot scroller videre. Så husk nu at teste flere tekster og billeder, så du over tid kan se, hvad der fungerer bedst for dine kampagner.

Tilbuddet. Din freebie, eller vinkel på dit webinar, betyder selvfølgelig også rigtig meget. Jo bedre du er til at ramme din målgruppes erkendte problem og længsel, desto lavere priser får du typisk også.

Kampagnestruktur. Måden du sætter dine annoncer op kan betyde rigtig meget for dine resultater.

Dine målgrupper. Kvaliteten og skarpheden i dine målgrupper er afgørende for hvor godt dine annoncer performer.

Markedet. Hvor mange andre forsøger lige nu at ramme din målgruppe med annoncer på Facebook. Jo flere der vil ramme de samme, desto en højere pris, betaler du. Det er også derfor du kan opleve at samme kampagne 3 måneder senere performer væsentlig dårligere eller bedre end tidligere. Det betyder også i øvrigt, at der er stor forskel fra branche til branche på, hvilken lead-pris du kan regne med. 


Og så tilbage til priserne. Din leadpris er selvfølgelig vigtig på den måde, at vi som udgangspunkt alle sammen gerne vil have så billige leads som muligt, og vi vil gerne bruge færrest muligt penge på vores markedsføring.

Men der er to andre ting, der er vigtigere – nemlig kvaliteten af dine leads, og hvad dine leads reelt er værd i din forretning.

Det er ikke lige meget, hvem du får ind – og det er ikke lige meget, hvad der sker med dine leads, når de lander på dit webinar eller dit nyhedsbrev.

Hvis du er god til at konvertere dine leads til betalende kunder, så vil du typisk kunne tåle at betale mere for dine leads, end hvis din konvertering er lav eller svingende.

Der er virksomheder, der betaler 100 kroner per lead, til f.eks. infomøde til en uddannelse, og som alligevel tjener deres penge hjem 10-20 gange. Det vil sige at for hver krone de investerer i annoncer, tjener de dem hjem mindst 10 gange. Det gør de, fordi deres infomøder virker, og det de sælger rammer målgruppen.

Der er også virksomheder, som kun betaler 5 eller 10 kroner for en lead til nyhedsbrevet, og som ikke tjener penge på dem, fordi de simpelthen ikke har et produkt der rammer, eller ikke har en optimeret salgsproces som virker.

Så når du kigger på dine leadpriser og dit budget, er det vigtigt, du tager højde for, hvad du tjener på dine leads.

Hvis du ikke kender det regnestykke – er det absolut det første, du skal. Først når du kender det regnestykke, ved du reelt om din leadpris er god, og om du er klar til at skalere dine annoncer op, så du kan få flere leads ind i din forretning.

Når det er sagt, så vil vi gerne her til sidst komme med et bud (eller to) på, hvad du kan regne med.

Som regel er det dyrere at få nogen til at melde sig til et webinar end f.eks. en freebie. Det er ikke altid. Vi ser generelt, at webinarpriserne det seneste år er steget – det handler formentlig om at flere afholder webinarer, og flere begynder at annoncere for dem. Du kan være fint tilfreds med en pris på under 25 kroner, men igen skal du holde det sammen med dit salg og din branche.

Vi ser at lead-priser på freebies typisk ligger mellem 8 og 15 kroner. Det kan igen være både højere og lavere alt efter branche, markedet og kvaliteten af din kampagne. Vi kører også kampagner, der skovler hundred- og tusindvis af leads ind til 2-4 kroner.

Dine priser bliver også påvirket af, hvor mange penge du kaster efter din kampagne.  Reelt kan det gå begge veje – men ofte vil dine leads bliver dyrere og dyrere jo flere penge du putter i kampagnen, medmindre du har en meget stor målgruppe og et tilbud, som rammer meget bredt. Men det kan for mange være en fin forretning alligevel at betale mere for de sidste leads, hvis de har en salgstragt, der performer godt og dermed giver et godt afkast af investeringen i annoncer.