Bliv klar til den nye Apple-opdatering

Du har nok allerede hørt om det og måske også frygtet det lidt. Den nye Apple-opdatering, som betyder, at det bliver sværere at tracke for eksempel de salg, der kommer fra dine annoncer.

Inden vi deler med dig, hvad du kan gøre for at blive ved med at lave kampagner der virker, så vil vi ganske kort dele, hvad det er for en ændring, der kommer.

Den nye opdatering betyder, at alle bruger på Iphone automatisk har slået tracking fra. Så når en Iphone-bruger for eksempel besøger din hjemmeside, så sender din Facebookpixel ikke længere besked om det til Facebook, og kan derfor ikke matche vedkommende med de data, som Facebook har på personen.

Det vil sige, at Facebook algoritme mister “synet” delvist på det ene øje. For det er cirka halvdelen af alle mobilbruger der sidder på en Iphone, og omkring 90% af brugerne på Facebook hænger ud på platformen med en mobiltelefon.

Det betyder også, at hjemmesidebesøgende som et datasæt, du kan bruge til f.eks kopi-målgrupper, bliver mindre stærk, fordi en stor del af de besøgende ikke længere bliver registreret.

Det ændrer ikke nødvendigvis på dine resultater – men det vil ikke være alle køb, leads etc der bliver registreret på dine annoncer.

Det har også en lang række andre konsekvenser, men hvis du er en lille virksomhed – som tracker forholdsvist simpelt – så har det langt færre konsekvenser for dig. F.eks. kan man nu kun bruge 8 events – langt de fleste bruger kun nogle stykker og det vil derfor ikke betyde noget i praksis for dem.

Vi bliver nødt til at se, hvad det reelt betyder – og om det f.eks. betyder at algoritme bliver dårligere og dermed giver dyrere annoncer.  Men det kan også tænkes, at der vil være annoncører, der flytter deres penge andre steder hen- og det vil så give nogle billigere priser på salg og leads. Men igen …. vi må vente og se.

Men overordnet kan man sige, at det Facebook også melder ud er, at det med de nye ændringer bliver endnu vigtigere at bruge Facebook til det, vi også oplever Facebook er bedst til – nemlig at indsamle leads til nyhedsbrev eller webinar. Og skabe kontakt til målgruppen med gode opslag, der gør en forskel og ad den vej bygge stærke datasæt, som du kan bruge til kopimålgrupper.


De ændringer vi anbefaler du kigger på er:

Annoncer til webinar og nyhedsbrev bliver sat op som leadannnoncer, så undgår vi helt problemer med tracking. Vær obs på, at hvis du kører med tripwire (velkomsttilbud på “takkesiden”) så skal retænke dit flow, og f.eks. erstatte det af en kort emailsekvens, hvor de får samme tilbud i f.eks. 48 timer.

Brug annoncer til at få leads på nyhedsbrev og webinar og sælg der (salgsannoncer er sjældent optimalt på Facebook og nu bliver det endnu værre).

Fokusér på at lave gode opslag, der gør en forskel og brug lidt penge på at få dem ud foran din målgruppe. Udover at det gør din virksomhed synlig, så bliver det også en af de stærkeste måder at skabe målgrupper på. Vores erfaring er at over tid, så vil det i sig selv skabe kunder.

Hvis du vil mere, kan du se vores 40 minutter lange live stream i vores lukkede Facebook HER (Det er helt gratis at være med).