Få mere ud af dine annoncer med bedre tekster

En af de ting rigtig mange overser i deres annoncering er indholdet i deres annoncer: billederne og teksterne – eller det som man på engelsk kalder “the creatives”.

I det her blogindlæg vil vi komme med 5 eksempler og retningslinjer, du kan bruge til at forbedre indholdet i dine annoncer, så du kan få mere ud af dine kampagner.

Husk at det er helt afgørende, at du sørger for at teste, hvad der virker for din virksomhed. Det, der virker for din målgruppe og din forretning, er ikke nødvendigvis det samme, der virker for en anden. En af de ting, der er så pokkers genialt ved markedsføring på Facebook – er netop at hvis du forstår de tal, som dine kampagner genererer – så kan du bruge dem til at skabe bedre og bedre markedsføring og resultater.

Så lad os se mere konkret på, hvordan du får mere ud af dine annoncer med bedre tekster.

  1. Det skal være tydeligt, hvem det er til – og hvem det ikke er til

Hvis du f.eks, arbejder som parterapeut og din målgruppe er kvinder, der er trætte af at skændes med deres partner og ønsker at ændre det, så skal det være tydeligt, at det er dem, det er til. Det betyder ikke at du behøver skrive det direkte  – men når en person ser dit opslag, skal vedkommende nemt kunne se om det er til dem eller ej.

Så sagt med andre ord – skal du også turde skræmme de forkerte væk. 

Det er også her, at det bliver tydeligt, hvis du forsøger at tale til flere målgrupper i én tekst. Det dur meget sjældent. Du skal forestille dig, at du skriver til én person og den ene person skal ved et hurtigt blik kunne se om det er relevant for dem eller ej.

  1. What’s in it for me?!

Uanset hvor og hvordan du laver markedsføring, så er den mest effektive markedsføring, at du skaber værdi og har fokus på målgruppen. Også i dine annoncer.

Det skal være tydeligt, hvad målgruppens udbytte er, hvis jeg klikker mig videre (uanset om det er salg eller annonce for et blogindlæg eller et webinar)

Det her er vigtigt. Rigtig mange har fokus på deres produkt, og det de laver, og hvorfor de har lavet det. Men det er ikke nødvendigvis relevant for din målgruppe. Så du skal sætte dig i din målgruppes sted. Når de læser din tekst – giver den så mening, når du tager i betragtning, at de måske ikke kender dig – og du dukker op  “uden invitation”  i deres feed.

Vi plejer nogle gange at sige, at du skal forestille dig, at din marketing på sociale medier som en samtale. Alt efter,  hvem du står foran – så bliver du nødt til at vælge din vinkel. emne etc, så din målgruppe oplever det som relevant og interessant.

En af vores kunder, webshoppen Green Goddess, er glimrende eksempel på en virksomhed, som i høj grad forstår at skabe værdi i deres markedsføring på Instagram og Facebook.

Så i stedet for bare at lave et opslag, hvor de f.eks. taler om deres rå kakao eller collagenpulver – så laver de lækre opskrifter som indeholder produkterne.

Det er langt mere værdifuldt for flere mennesker, end hvis de blot omtalte deres produkter.

Hvis du arbejder med mennesker, så del din viden og de redskaber, som du ellers underviser i eller deler ud under kurser og/eller sessioner.

Du kan altid bruge spørgsmålet “what’s in it for them”, som et redskab til at tjekke om du har husket at gøre dine annoncetekster relevante og værdifulde for din målgruppe.

  1. Fortæl mig, hvad jeg skal gøre

Vi har testet det – og det virker. Fortæl mig hvad jeg skal gøre. Hvis du gerne vil have mig til at klikke videre for at melde mig til dit webinar, så skriv det.  Det virker, at du tager mig i hånden og helt lavpraktisk fortæller mig, hvad du vil have mig til – og hvad jeg får ud af det.

  1. De første tre linjer er de vigtigste

De fleste Facebookbrugere sidder på en telefon. Og på en telefon er det kun de første tre linjer i din annonce, som er synlig. Derfor er det vigtigt, at de første linjer fanger målgruppen, så de får lyst til at trykke på “læs mere” og læse resten af teksten og gøre det, som du gerne vil have dem til med din annonce.

  1. Test, test og test noget mere

Når vi sætter kampagner op, sætter vi altid kampagner op med flere tekster og billeder for at finde ud af, hvad der virker bedst til den aktuelle målgruppe og virksomhed. Over tid gør det os også klogere på, hvad der virker for forretningen, så vores kunder kan lave bedre og bedre markedsføring. Ikke bare på Facebook.

Vi starter altid ud med at teste 3 tekster og 2-3. billedelementer og 3 overskrifter.

Det var vores bud på 5 ting, der kan gøre dine annoncetekster og dermed dine annoncer mere effektive.

God fornøjelse!