Hvorfor vi aldrig jagter likes (heller ikke for vores kunder)

Hvordan får jeg flere likes på min virksomhedsside? Det er måske et af de spørgsmål, vi hyppigst får, men som vi ikke vil svare på. For dine likes er langt mindre vigtige, end du (måske) tror.

De fleste tror stadigvæk, at det er sådan, at hvis nogen liker din side, så ser de også dine opslag. Men det er ikke helt rigtigt, og det at like en side er ikke det samme som at du ser alle deres opslag (tjek evt selv hvilke sider, du liker – og hvor mange du ALDRIG ser opslag fra). 

Jagten på likes kan oveni gøre at dine annoncer performer dårligere.

Det er klart, at hvis du har en side med 5.000 likes, så vil du givetvis have mere organisk reach, end hvis du har en side med 500 likes, men det er ikke engang givet. Vi har set masser af eksempler på “store” sider med meget lidt reach og engagement.

Kvaliteten af dine likes er langt vigtigere – også i forhold til dit organiske reach (antallet af mennesker, der ser dine opslag uden du behøver bruge annoncekroner på det).

Hvis du har mange inaktive likes (som du har fået ved f.eks. at invitere familie og venner, der ikke er målgruppen), så vil du får mindre organisk reach – end hvis dine likes generelt er aktive og responderer positivt på dine opslag (det kan ens onkel og mor naturligvis også – men det har langt mere værdi, når det er din målgruppe, der interagerer med dine opslag – også fordi du på den måde skaber nogle stærke datasæt som kan bruges til kopimålgrupper). Det vil algoritmen nemlig aflæse som om, at du det du sender ud har høj kvalitet og derfor interessant for flere af deres brugere.

Hvis du derudover “forurener” dine datasæt (målgrupper) med en stor mængde mennesker, der ikke er målgruppen, så vil dine kopi-målgrupper performere dårligere, fordi algoritmen tror den skal finde nogle, der ligner din mor, gamle skolekammerat og din onkel.

Det, vi går mere op i end likes, er godt content og engagement. Blandt andet fordi det skaber de stærkeste målgrupper.

Derfor anbefaler vi alle vores kunder, at de hver uge laver mindst ét godt opslag, der gør en forskel (uden at sælge noget) og så bruge penge på at få det opslag ud foran målgruppen. Både dem, der kender din virksomhed i forvejen og dem, som endnu ikke ved, hvem du eller din virksomhed er.

Ved at gøre det, skaber du flere ting:

1. Du skaber synlighed, fordi flere bliver opmærksomme på det, din virksomhed kan hjælpe med.

2. Du får udvidet din “varme” målgruppe “aktive på Facebook” med de rigtige (som interagerer med dine opslag). Det giver dig et stærkere datasæt til f.eks. kopi-målgrupper

3. Du får skabt en større målgruppe, som du f.eks. kan invitere med på Facebook eller sælge mindre ydelser til via annoncer.

4. Det vil over tid også kaste likes af sig – og dem der så liker, vil til gengæld være høj kvalitet, da de liker “af sig selv” og gør det på baggrund af opslag, som de oplever har gjort en forskel for dem (ellers ville de ikke like).

Så i stedet for at fokusere på antallet af likes – så fokuser på at skabe værdifuldt content, som gør en forskel for din målgruppe. Så vil du over tid få bedre og flere likes – og du vil uanset skabe stærke målgrupper til dine annoncer. Det er langt mere værdifuldt.