Sandheden ingen siger til dig

I dagens blogindlæg vil vi gerne understrege en sandhed, der bliver sagt højt alt for lidt! Især af sådan nogle som os, som lever af at hjælpe andre med markedsføring.

Det tager ÅR at bygge en forretning, du kan leve godt af. For nogle mange. Selvom de gør rigtig meget af det rigtige. 

Der er (FÅ) eksempler på iværksættere, der nærmest fra dag 1 kan leve af deres forretning. Det sker for meget FÅ og handler ofte om, at rigtig mange ting er “faldet på plads” for dem.  De har typisk en baggrund, som har givet dem noget særlig fordelagtige kompetencer i forhold til at bygge forretning, formidling etc.

Eller som for Carolinas vedkommende, der de første år som iværksættere havde brug for ret lav omsætning for at “leve af det” (hun var vant til SU, og havde endnu hverken villa, Volvo eller børn). Hun startede også i en branche, hvor det var nemt at få freelanceopgaver til en god pris. 

Vi hører ofte om og taler med iværksættere, som er enormt skuffede over de resultater, de har skabt over tid i deres forretning, fordi de har hørt de “VILDE” historier fra marketing-eksperterne … 

Bente, der solgte for mange tusinde på sit første webinar. Hanne, der kunne leve af sin forretning fra dag 1. Og det er selvom, vi kan se, at de faktisk har skabt fornuftige resultater med det setup de har.

Det er IKKE normalt at kunne leve af sin forretning fra dag 1. Og selvom du gør præcist det samme som “eksperterne” og følger deres råd til punkt og prikke, så tager det stadigvæk TID! Og ofte lang tid. For sandheden er, at alle virksomheder skal finde deres egen vej.

Du kan ikke bare tage en andens strategi – og så forvente at få samme resultater. Så selvom andre siger, at når de kan – så kan du også – så er det ikke helt så enkelt. 

Det er normalt, at det kræver MANGE skud i bøssen at finde frem til noget der virker godt. Det kræver tid og at du prøver nogle forskellige ting af for over tid at erfare, hvad der VIRKER både forretningen, dig som person, i din markedsføring etc.

Gennembrud bliver ikke skabt på én dag – men over ÅR! Også selvom du bruger Facebookannoncer, webinar, nyhedsbrev eller laver et onlinekursus. 

 Præcist som hvis du gerne vil i form. Det sker ikke ved, at du én gang om måneden træner igennem i 5 timer. Det gør det det ved, at du måske 2-3 gange om ugen træner, går lange ture etc.

Sådan er det også i din forretning. Det er en proces at blive god til markedsføring og få bygget markedsføring op, der virker. 

Nogle gange kan du være heldig og alt spiller fra dag 1. Men for de fleste af os, så kræver det en del skridt og forsøg. Og VEDHOLDENHED! Og det kræver formentlig også, at der er en helt masse nye ting, du lærer.

Så når du sammenligner dig med andre – så husk på, at du ikke kender hele historien. Og når marketing-eksperter deler cases, så skal du huske på, det er markedsføring, og der nogle gange går nogle nuancer tabt i forsøget på at “positionere” sig.

At bygge forretning og lave god markedsføring er en disciplin. Et fag. Der er folk, der studerer det i årevis for at få en grad i den slags. Så hvis det er svært eller tager tid, så er det simpelthen ikke underligt. 

Det allervigtigste er, at du er god til det du laver, at du elsker det og brænder for det og at det gør en positiv forskel i verden. 

Kærlig hilsen 

Christian og Carolina