Stop med sælge og begynd at så (r*ven ud af bukserne)


Hvis du vil have succes med Facebook, skal du stoppe med at fokusere på salg og i stedet fokusere på at skabe værdi for målgruppen. Ikke bare med dine ydelser – men også med din markedsføring.

Når det kommer til markedsføring på Facebook, skal vi huske på, hvad det er, vi som virksomheder konkurrerer med for at få målgruppens opmærksomhed. Det er for eksempel opslag med dyr, børn og interesse-fællesskaberne. Og målgruppen konsumerer indholdet, mens de er midt i en overspringshandling. På vej i toget, keder sig under et møde eller på det lille hus.

Denne viden sætter meget høje krav til kvaliteten af det indhold, du skal lægge ud. Det vil med andre ord sige, at det, du leverer, skal være så interessant og værdifuldt, at din målgruppe får lyst til at stoppe op og se mere. Hvis ikke – så scroller de bare videre og henover det opslag eller den annonce, som din virksomhed har brugt tid på at skabe og måske også penge på at få ud foran målgruppen.

Men lad os lige tage en tur i drivhuset først.

Hvis du gerne vil høste tomater i dit drivhus i august, bliver du først nødt til at så nogle tomatplanter (eller købe planter andre har sået for dig). Derefter skal de passes. De skal have lys, næring og vand. Og når de har fået det tilpas længe, så kan du plukke tomaterne.

På Facebook springer rigtig mange så og gødefasen over og går direkte til at ville plukke tomater i form af salgsannoncer til målgrupper, som aldrig har hørt om virksomheden eller virksomhedens ydelser.

Når vi starter et samarbejde så laver vi altid en indledende analyse af, hvor i virksomhedens markedsføring, der er stærkest dialog med målgruppen, og hvor der er svagest dialog – altså der, hvor indholdet ingen effekt har på dem, man ønsker at nå.

F.eks. hjælper det ikke skrue op for budgetterne på salgs-annoncerne, hvis ikke den målgruppe som allerede kender brandet og ydelserne ikke er stor nok. Ligesom det heller ikke hjælper at sende leads til et nyhedsbrev med annoncer, hvis nyhedsbrevet ikke bliver brugt eller de emailkampagner, der bliver lavet ikke sælger noget.

Så når man skal i gang med at tænke i kampagner, er det vigtigt, at man har styr på, hvor i processen, der er brug for, at det bliver sat ind. Og hvordan man gør det på den mest effektive måde.

Men overordnet set ser vi, at der hvor Facebook virkelig kan noget, er i så og gøde-fasen. Og hvis man er god til det, så vil det præcist som tomaterne være forholdsvist nemme at høste.